Sterk økning i telefonsvindel – dette må du være obs på!

Sterk økning i telefonsvindel – dette må du være obs på!

Lene Buch

31. okt 2022

Flere norske aktører melder om en kraftig økning i svindelforsøk den siste tiden. Målet til svindlerne er å få deg til å oppgi opplysninger om BankID, passord, koder eller lignende. Men hvordan kan du unngå svindelforsøk, og hva skal du gjøre om du mistenker at du blir utsatt for svindel?

Hvilke tiltak blir gjort mot telefonsvindel?
Hvilke svindelmetoder er mest brukt?
Dette må du gjøre om du mistenker svindelforsøk

Hvilke tiltak blir gjort mot telefonsvindel?

Som Nortel-kunde får du samme sikkerhet i mobilnettet som Telenors egne kunder. Det nye sikkerhetssystemet som ligger i Telenor sitt nett kan finne ut om mobilen som ringer deg befinner seg i Norge. Om anropet kommer fra utlandet blir det analysert for å sjekke at det ikke er svindel. Svindelanrop vil derfor ofte vises som skjult eller ukjent nummer, og om du utsettes for svindel vil du dermed ikke få muligheten til å ringe tilbake.

I tillegg til sikkerhetssystemet som beskrevet over, har Telenor, Telia, Ice og GlobalConnect organisasjonen ITAKT (Internett og Telebransjens ANTI- Kriminalitets Tiltak). De gjør nå enda flere tiltak mot telefonsvindel, og kort fortalt ønsker de å sperre muligheten for at svindlerne skal kunne bruke norske fastnettnummer som visningsnummer når de ringer folk. Dette gjør det vanskeligere å utgi seg for å være for eksempel kommuner eller kjente selskaper med store fastnummerserier.

 

Hvilke svindelmetoder er mest brukt?

Spoofing og Wangiri er de to mest brukte metodene når det gjelder telefonsvindel. Men hva betyr egentlig dette, og hvordan utføres denne type svindel?

  • Spoofing

Spoofing er når svindlere skjuler nummeret sitt på en måte som gjør at det ser ut som om de ringer fra et norsk nummer. For å få til dette, brukes en programvare som maskerer det originale nummeret det ringes fra. Det å bli ringt opp fra et norsk nummer vekker mer tillit enn å bli ringt opp fra et utenlandsk nummer, og øker sjansene for at man svarer på anropet. Det at nummeret ditt blir spoofet betyr ikke at telefonen din er hacket. Det er bare en oppringning, og ingenting mer skjer

  • Wangiri

Wangiri er en form for telefonsvindel der du lures til å ringe tilbake til et dyrt betalingsnummer. Svindlerne setter opp en automatisert oppringing som ringer et stort antall telefonnumre, og anropet avsluttes etter ett ring. De kan også sende en SMS med oppfordring til å ta kontakt. Hvis man ringer tilbake uten å undersøke hvilket nummer det er som har ringt, kommer man til et betalingsnummer hvor kostnadene er høye.

 

Dette må du gjøre om du mistenker svindelforsøk

Svindlerne finner stadig nye måter for å få den informasjonen de ønsker, og metodene de bruker begynner å bli ganske troverdige. Det kan derfor være lett å bli usikker på hva som er ekte og ikke. En hovedregel er at ingen bedrifter eller organisasjoner vil be deg om sensitiv informasjon som gjelder BankID, passord eller koder, verken over telefon, SMS eller mail. Om du blir bedt om å gi fra deg slik informasjon skal du legge på samtalen, eller slette SMSen/ mailen du har fått. 

 

Ønsker du flere tips til hvordan være trygg i den digitale verden? Se våre Digitalvett-regler her.

 

Som nevnt tidligere i artikkelen er det gjort en rekke tiltak som skal gjøre det vanskeligere å drive med telefonsvindel, men det vil likevel alltid være noen som kommer gjennom. Om du mottar et anrop fra et utenlandsk nummer bør du ikke besvare denne samtalen med mindre du vet hvem som eier nummeret eller du forventer en samtale fra utlandet. Ikke ring tilbake til utenlandske nummer om du er usikker på hvem nummeret tilhører. Skjulte eller ukjente nummer kan også være et tegn på svindelforsøk, så vær litt kritisk til å besvare slike samtaler også

 

 

 

Ikke Nortel kunde enda?

Har du spørsmål om Nortel, våre abonnement og tjenester? Les mer om abonnementene våre, eller book tid til en uforpliktende samtale med våre bedriftsrådgivere

Les om våre mobilabonnement