Solsiden Parkering

Med Nortel som bærebjelke hos Parkly

Med Nortel som bærebjelke hos Parkly

Lene Buch

02. feb 2022

Gjennom mange år har parkeringsmarkedet vært dominert av noen få, store aktører. Fokus på gode kundeopplevelser og innovasjon har ikke stått i sentrum i bransjen, men det ønsker Parkly å gjøre noe med. 

Med kamerateknologi og egenutviklet tjenesteplattform, leverer proptech-selskapet en kameraparkeringsløsning som gjør parkering enklere for både kunder og eiere av parkeringsplassene. 

I samarbeidet med Nortel sikres stabil leveranse av kommunikasjon mellom kameraløsningene og tjenesteplattformen til Parkly over hele landet. 

Parkly lager strømlinjeformede parkeringsopplevelser

Parklys parkeringsløsning er basert på kameraer som registrerer skilter ved inn- og utkjørsel i parkeringsanlegg. Systemene som er koblet til kameraene befinner seg i en skyløsning, og god kommunikasjon mellom skyplattformen og kameraene på en parkeringsplass står helt sentralt. 

For kundene betyr dette at de kan kjøre inn og ut av et parkeringsanlegg uten å bekymre seg for betalingen. Den kan man gjøre i en app, eller i betalingsautomat på stedet. 

Dette gjør hverdagen enklere for alle. 

Samarbeidet med Nortel som organisasjon gjør at det er veldig enkelt å sette opp nye anlegg. Samtidig svarer de kjapt når vi ringer og lurer på noe.

Thomas Sætre, Head of support, Parkly

Solsiden Parkering, TrondheimHer ser du et av parkeringshusene i Trondheim  som valgte Parkly, Solsiden Parkering.

Kunstig intelligens hjelper til med lesing av skilter

For å kunne øke treffprosenten på lesing av skilter har Parkly tatt i bruk kunstig intelligens og maskinlæring. Dette bidrar til økt treffprosent på lesing av skilter - det vil si at skiltene registreres korrekt, selv når skiltene er skitne eller dekket av snø. Den kunstige intelligensen bidrar på den måten med å redusere manuelt arbeide, redusere kostnader og sikre kvalitet. 

Tjenestetilgjengelighet står sentralt

Parkly legger stor vekt på tjenestetilgjengelighet, og alle komponenter fra plattform til hvert enkelt kamera overvåkes kontinuerlig. 

Kameraene er tilkoblet modem med SIM-løsning fra Nortel. Dette gjør at de kan ringe hjem hvert 10. minutt. På denne måten er man trygg på at dataene man har tilgang på er her og nå, og at man får beskjed hvis noe ikke er som det skal i systemene. 

Trenger du en god mobilløsning? Se Nortels abonnementer her

For å være sikre på at tjenestene leveres som de skal til enhver tid, valgte Parkly en SIM- løsning for kommunikasjon mellom kameraene og den sentrale skyplattformen. Fordelen med å velge SIM - løsning framfor fast bredbånd, er fleksibiliteten i plasseringen av modem. Det er svært få parkeringsanlegg som har tilgjengelig fast bredbånd onsite, derfor er løsningen fra Nortel en viktig brikke i kostnadsreduksjon med framlegging av infrastruktur.

Parkly valgte leverandøren som tilbød best partnerskap

Da Parkly skulle velge leverandør for 4G og 5G, gikk de gjennom alt fra tjenestekvalitet til dekning og driftsstabilitet hos forskjellige leverandører av teletjenester. I tillegg var Parkly interessert i å finne en tjenestetilbyder som kunne være en god partner, og her skilte Nortel seg klart ut med et moderne tjenestespekter og god kundeservice.  

Valg av Nortel som leverandør av løsningen er basert på at vi ønsket å samarbeide med en framoverlent og kompetent leverandør som er enkel å nå tak i om det skulle være behov for det

Ola Engvik, CEO Parkly

I tillegg til å bruke Nortel i alle modemene sine ute i parkeringsanleggene, har Parkly også valgt å bruke Nortel som leverandør av bedriftstelefoni og sentralbord. 

Trenger du en god mobilløsning? Utforsk Nortels abonnementer