BankID på mobil er snart historie. Dette betyr det for deg.

BankID på mobil er snart historie. Dette betyr det for deg.

Lene Buch

05. aug 2022

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.

I dag velger mer enn 9 av 10 å bruke BankID når de skal logge inn på offentlige tjenester, vær derfor ute i god tid og ta i bruk den nye appen allerede nå eller så snart du får beskjed av banken din. Første steg er at BankID på mobil ikke lenger kan aktiveres, dette skal skje mellom september og november.

Foreløpig er det ikke alle banker som tilbyr denne appen, oversikt over hvilke banker som tilbyr appen finner du her. Om banken din ikke støtter den nye BankID-appen, eller om du ikke ønsker å ta den i bruk, så kan du fortsatt bruke kodebrikken eller egen kodeapp som erstatning for kodebrikken dersom banken din tilbyr det.

 

Trygt, sikkert og enkelt

Ved å bruke BankID-appen er du ekstra trygg, fordi telefonen din blir beskyttet med en kode, og du vil alltid motta varsel på mobilen din som du må godkjenne. Den nye BankID appen åpner også opp for godkjenning ved hjelp av ansikt, fingeravtrykk eller PIN. Innloggingen er helt gratis, og du kan bruke appen selv om du har eSIM.

En annen fordel ved å laste ned BankID-appen er at du snart kan legitimere deg med pass fra hvor som helst. Dette sparer deg for en tur til banken de gangene du trenger legitimere deg. 

 

Pass opp for svindel

BankID appen er helt trygg, men vær likevel forsiktig og pass opp for svindel. Bank, politi eller andre vil aldri be deg om å oppgi koder eller passord til BankID, det må aldri deles med andre. Så dersom du mottar telefon, sms eller e-post med beskjed om å dele koder eller passord er dette svindel. Legg på og slett meldinger og e-poster.

Steg-for-steg slik kommer du i gang med BankID appen.

 

Her er BankID sine 3 tips før du laster ned appen:

1. Sjekk om din bank støtter BankID-appen.

Nærmere 100 banker i Norge tilbyr BankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp for BankID. Se hvilke banker som tilbyr appen her. 

 2. Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat via Min BankID øverst til høyre på bankid.no. 

Dersom du har vært en trofast BankID på mobil-bruker, og det er lenge siden du brukte kodebrikken, kan det hende at ditt BankID-sertifikat er utløpt. Dette vil komme frem av oversikten inne på MinBankID, som kun lister opp dine aktive BankID-sertifikater. Uten et aktivt BankID-sertifikat, vil du heller ikke få aktivert appen, og må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.  

Noen brukere vil også ha sin ordinære BankID i én bank, og sin BankID på mobil i en annen bank. Da må du sjekke at din ordinære BankID er utstedt av en bank som støtter appen. Du kan nemlig oppleve at du kommer i gang med aktiveringen og deretter får feilmelding hvis din ordinære BankID er utstedt av en bank som ikke støtter appen.  

Husker du BankID-passordet ditt?  

Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Dersom du har glemt passordet, kan du bestille nytt i din bank.  

Appen kan lastes ned herfra (krever iOS 12/Android 6 eller nyere): 

 

Les flere artikler